Hoppa till innehållet

Ingen förställer sig, det blir väldigt äkta

Marie hjälper en av sina elever

Om du har förmågan att beröra och engagera dina elever, då kan du också se dem utvecklas i din undervisning. Får du inte tillgång till deras hjärta, når du inte heller fram till hjärnan, konstaterar Marie.

Marie Nilsson Nordfors är förstelärare, specialpedagog och mentor för en klass på sex elever vid Häggviks Gymnasium, individuella programmet vid gymnasiesärskolan . Hon har arbetat här sedan 2012. Att vara med och påverka och utveckla verksamheten är viktigt för Marie och en av anledningarna till att hon stannat kvar. Men minst lika viktigt är att få utlopp för sin kreativitet, att söka och skapa rätta lösningar när det gäller arbetssätt, material med mera, både för individen och för gruppen.

– Alla har något att berätta och om man inte har möjlighet att uttrycka sig genom talet, så måste man hitta andra vägar för eleven att kommunicera, säger hon. När du når fram och möter eleven, då känner jag ett engagemang och en delaktighet, då är det som roligast. Eleverna i gruppen är mycket raka i sin kommunikation, det är ingen som förställer sig, så det blir väldigt äkta. Det är utmanande, man ger mycket men får också väldigt mycket tillbaka.

Det svåraste är att få tiden att räcka till, tycker Marie. Det finns hela tiden mycket mer som hon vill och kan göra, arbetet är aldrig riktigt avslutat.
– Men man lär sig att prioritera med åren, säger hon.

Publicerat: 2018-08-16

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Close