Vi erbjuder förskola, förskoleklass, skola och fritidshem samt korttidstillsyn (KTT) för barn och elever med neuropsykiatrisk- och/eller intellektuell funktionsnedsättning. Vi driver resursskolor och anpassade skolor.
Varje barn och elev i våra skolor ska vara huvudperson i sitt lärande. För oss betyder det att vi tar ansvar för att skapa en lugn och inspirerande lärmiljö där elevens delaktighet och intressen är viktiga. Vi arbetar för att skapa trygga relationer och att stötta i sociala sammanhang. Skoldagen präglas av en tydlig struktur med rutiner som skapar förutsägbarhet. Vi strävar alltid efter att alla våra barn och elever ska erbjudas utveckling och livskvalitet.
För elever som går i våra skolor och deras vårdnadshavare finns information på SchoolSoft. Där kan ni bland annat följa elevens kunskapsutveckling, registrera frånvaro, ta del av matsedel och kontakta medarbetare på skolan. Logga in via knappen i vår meny eller klicka på denna länk.
En resursskola är en skola som begränsar sitt mottagande till elever i behov av särskilt stöd. Elever i resursskolan följer samma läroplan som den ordinarie skolan men har i regel små undervisningsgrupper och hög vuxennärvaro samt anpassade lärmiljöer. För att tillhöra resursskolans elevgrupp ska elevens stödbehov vara av så omfattande karaktär att hen inte kan tillgodogöra sig undervisningen i en ordinarie skolmiljö.
Vi erbjuder resursskolor i följande skolformer:
grundskola, anpassad grundskola,
gymnasieskola och anpassad gymnasieskola
En anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola är en skola för elever som har en intellektuell funktionsnedsättning, IF. Elever i den anpassade skolan kan läsa ämnen eller ämnesområden. Undervisningen anpassas efter varje elevs förutsättningar och behov och ska ge eleverna goda förutsättningar för att kunna delta aktivt i samhället, bidra till personlig utveckling och social gemenskap.
Anpassad skola benämndes tidigare särskola.
Vi erbjuder olika verksamhetsformer inom skola och omsorg. Klicka och läs mer om de olika formerna.
Skoldagen ska vara begriplig, hanterbar och givande för varje enskild elev. Specialpedagogik handlar om att skapa förutsättningar för lärande, utveckling och delaktighet. Vi på UP arbetar med tydliggörande pedagogik och anpassar och utmanar utifrån elevens behov. Vi erbjuder små undervisningsgrupper med hög vuxennärvaro vilket skapar goda förutsättningar för trygghet, trivsel och studiero i våra verksamheter.
Elevhälsan har en självklar och central roll i undervisningen, på raster och i fritidshemmet samt korttidstillsynen. Hos oss finns ett utökat elevhälsoteam på varje skola, som arbetar både främjande, förebyggande och uppföljande. Vi på UP arbetar elevhälsofrämjande för att skapa de bästa förutsättningarna för meningsfullt och lustfyllt lärande.
Varje år, vecka, dag och lektion följer en given struktur. Det gör vår vardag begriplig och det kan både jag och eleverna vila i. Hos oss arbetar vi med något som vi kallar ”Ramlektion”. Det innebär en struktur som går att känna igen, oavsett vilket innehåll själva lektionen har. Jag upplever att när varje elev är trygg med strukturen får de lättare att fokusera på det pedagogiska innehållet i lektionen. De får mer energi över till eget lärande och samlärande med andra elever.
Jag och mina kollegor arbetar aktivt med att hitta balansen mellan anpassning och utmaning. Vi vet att våra elever har goda förmågor och möjlighet att utvecklas. Vi behöver ta ansvar för att skapa lärandesituationer som blir hanterbara med en kravnivå som är rätt utifrån elevens förutsättningar och behov. För mig är det viktigt att varje elev förstår målet och syftet med undervisningen på både kort och lång sikt. Jag tycker att det är viktigt med återkoppling till eleverna så att de får insikt i sin egen utveckling både kunskapsmässigt och personligt.
För mig är det viktigt att varje elev känner att hen är ”huvudperson” i sitt lärande!
Lärare i mellanstadiet
Vi strävar efter att våra miljöer ska vara trygga, tydliga, lugna och trivsamma och bjuda in varje barn och elev till både lärande och social samvaro. Därför har vi utvecklat konceptet ”Rum i skola och omsorg”, som syftar till att öka kunskapen om rummets betydelse för livskvalitet och utveckling. Utifrån det arbetar vi aktivt för att skapa och upprätthålla gynnsamma och ändamålsenliga fysiska miljöer.
Klicka på en skola för att läsa mer om den.