Vi erbjuder olika verksamhetsformer för skola och omsorg. Här kan du läsa om vilka. Klicka på länkarna nedan för att gå direkt till en verksamhetsform:
SKOLA
> Förskola> Anpassad grundskola> Anpassad gymnasieskola
> Resursgrundskola> Resursgymnasium> Fritidshem
OMSORG
> Korttidstillsyn (KTT)> Daglig verksamhet> Ungdomsboende> Gruppbostad
Vår förskola är särskilt anpassad för barn i behov av särskilt engagemang. Vi tar ansvar för att upprätthålla en tydlig struktur och skapa trygga, lugna och inspirerande lärmiljöer. Vi arbetar aktivt med att hitta balansen mellan anpassning och utmaning för att utveckla barnens styrkor och lägga grunden till fortsatt lärande. Våra barngrupper är små med hög vuxennärvaro och vi arbetar med olika metoder för att kommunicera. Exempelvis bilder, teckenstöd, ljudtecken och musikterapi kompletterar talat språk. Undervisningen följer den nationella läroplanen för förskolan, Lpfö18.
Förskolan är tillgänglig för barn mellan ett och sex år. Utbildningen i förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Den ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn. Utbildningen ska utgå från en helhetssyn på barn och barnens behov, där omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet (Skolverket).
Vi erbjuder förskola vid:
> Balderskolan
Vår anpassade grundskola är särskilt anpassad för elever som har en intellektuell funktionsnedsättning. Vi tar ansvar för att upprätthålla en tydlig struktur och skapa trygga, lugna och inspirerande lärmiljöer. Vi arbetar aktivt med att hitta balansen mellan anpassning och utmaning för att utveckla elevernas styrkor och skapa bästa förutsättningar för lärande. Våra undervisningsgrupper är små med hög vuxennärvaro. Undervisningen följer den nationella läroplanen för den anpassade grundskolan, Lgra22.
Anpassade grundskolan är till för barn mellan sju och sexton år och utbildningen anpassas efter varje elevs förutsättningar och behov. Eleven kan läsa ämnen, ämnesområden, eller en kombination av de två. Vid några av våra skolenheter är vår anpassade grundskola också en resursskola. Där har vi en begränsning i mottagandet för elever som har en intellektuell funktionsnedsättning och en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning inom autism.
Undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Den ska främja elevernas fortsatta lärande och kunskapsutveckling med utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper. […] Skolan har i uppdrag att förmedla och förankra grundläggande värden och främja elevernas lärande för att därigenom förbereda dem för att leva och verka i samhället. Skolan ska förmedla de mer beständiga kunskaper som utgör den gemensamma referensram alla i samhället behöver (Skolverket).
Vi erbjuder anpassad grundskola vid:
> Balderskolan, årskurs 1–9
> Lunaskolan Bromma, Resursskola årskurs 1–9
> Svedenskolan Bergshamra, Resursskola årskurs 1–9
Vår anpassade gymnasieskola är särskilt anpassad för elever som har en intellektuell funktionsnedsättning. Vi tar ansvar för att upprätthålla en tydlig struktur och skapa trygga, lugna och inspirerande lärmiljöer. Vi arbetar aktivt med att hitta balansen mellan anpassning och utmaning för att utveckla elevernas styrkor och skapa bästa förutsättningar för lärande. Våra undervisningsgrupper är små med hög vuxennärvaro. Undervisningen följer den nationella läroplanen för den anpassade gymnasieskolan, Lgyan13 eller Lgyan25.
Anpassade gymnasieskolan är till för ungdomar mellan sexton och tjugo år och utbildningen anpassas efter varje elevs förutsättningar och behov. Anpassade gymnasieskolan är flexibel så att eleven kan utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar och utbildningens mål. I ett nationellt program läser eleven 2 500 poäng i olika ämnen och har rätt till en garanterad undervisningstid om 3 600 timmar fördelade på fyra år. De nationella programmen ska förbereda eleven för ett yrkesliv och 22 veckors arbetsplatsförlagt lärande (APL) är obligatoriskt. Den garanterade undervisningstiden för individuella program är också 3 600 timmar fördelade på fyra år. Utbildningen ska ge eleven kunskaper för ett så självständigt och aktivt liv som möjligt samt för att kunna delta i samhällslivet. Innehållet på ett individuellt program utformas utifrån varje individs behov och förutsättningar. Praktik kan förekomma om det anses gynnsamt för eleven.
Huvuduppgiften för anpassade gymnasieskolan är att förmedla kunskaper och skapa förutsättningar för att eleverna ska tillägna sig och utveckla kunskaper. Utbildningen ska främja elevernas utveckling till ansvarskännande människor, som aktivt deltar i och utvecklar yrkes- och samhällslivet. Den ska bidra till elevernas allsidiga utveckling. Skolan har uppgiften att förmedla och förankra grundläggande värden, främja elevernas lärande och förbereda dem för att arbeta och verka i samhället (Skolverket).
Vi erbjuder anpassad gymnasieskola vid:
> Häggviks Gymnasium
> Svedenskolan Bergshamra
Vår resursgrundskola är särskilt anpassad för elever som har en neuropsykiatrisk diagnos inom autism. Vi tar ansvar för att upprätthålla en tydlig struktur och skapa trygga, lugna och inspirerande lärmiljöer. Vi arbetar aktivt med att hitta balansen mellan anpassning och utmaning för att utveckla elevernas styrkor och skapa bästa förutsättningar för lärande. Våra undervisningsgrupper är små med hög vuxennärvaro. Undervisningen följer den nationella läroplanen för grundskolan, Lgr22.
Barn mellan sju och sexton år som har behov av särskilt stöd kan ansöka om en plats i en resursgrundskola. En resursskola är en skola som begränsar sitt mottagande till elever som behöver särskilt stöd. Resursskolor är ofta små skolenheter som vanligen kännetecknas av anpassade lärmiljöer med små elevgrupper och hög personaltäthet (Skolverket).
Undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Den ska främja elevernas fortsatta lärande och kunskapsutveckling med utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper. […] Hänsyn ska tas till elevernas olika förutsättningar och behov. Det finns också olika vägar att nå målet. Skolan har ett särskilt ansvar för de elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen för utbildningen. Därför kan undervisningen aldrig utformas lika för alla (Skolverket).
Vi erbjuder resursgrundskola vid:
> Svedenskolan Bergshamra, årskurs 1–9
> Lunaskolan Bromma, årskurs 2–9
> Lunaskolan Södra, årskurs 4–9
Vårt resursgymnasium är särskilt anpassat för elever som har en neuropsykiatrisk diagnos. Vi tar ansvar för att upprätthålla en tydlig struktur och skapa trygga, lugna och inspirerande lärmiljöer. Vi arbetar aktivt med att hitta balansen mellan anpassning och utmaning för att utveckla elevernas styrkor och skapa bästa förutsättningar för lärande. Våra undervisningsgrupper är små med hög vuxennärvaro. Undervisningen följer den nationella läroplanen för gymnasieskolan, Lgy11 eller Lgy25.
Ungdomar mellan sexton och nitton år som har avslutat grundskolan och har behov av särskilt stöd kan ansöka om att studera ett nationellt program i en resursgymnasieskola. I ett fullständigt nationellt program läser eleverna 2 500 poäng i olika ämnen, beroende på inriktning och fördjupning. Utbildningen på ett nationellt program läggs normalt över tre år. Möjligheten finns dock att förlägga utbildningen över längre tid. För ungdomar som saknar gymnasiebehörighet finns möjlighet att söka Introduktionsprogrammet Individuellt alternativ.
En resursskola är en skola som begränsar sitt mottagande till elever som behöver särskilt stöd. Resursskolor är ofta små skolenheter som vanligen kännetecknas av anpassade lärmiljöer med små elevgrupper och hög personaltäthet (Skolverket).
Undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. […] Hänsyn ska tas till elevernas olika förutsättningar, behov och kunskapsnivå. Det finns också olika vägar att nå målen. Särskild uppmärksamhet ska ägnas åt de elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen för utbildningen. Därför kan undervisningen aldrig utformas lika för alla (Skolverket).
Vi erbjuder resursgymnasium vid:
> Lunagymnasiet
Vårt fritidshem är särskilt anpassat för elever som har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning inom autism och/eller en intellektuell funktionsnedsättning. Vi samverkar nära med vår skola och fritidshemmets verksamhet sker i samma lokaler, med samma pedagoger som under skoldagen. Aktiviteter individanpassas och utgår från elevernas intressen och behov. Undervisningen följer den nationella läroplanen för fritidshemmet, Lgr22.
Undervisningen i fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda eleverna en meningsfull fritid. Detta ska ske genom att undervisningen tar sin utgångspunkt i elevernas behov, intressen och erfarenheter, men också att eleverna kontinuerligt utmanas ytterligare genom att de inspireras till nya upptäckter. I undervisningen ska eleverna erbjudas en variation av arbetssätt, uttrycksformer och lärmiljöer som integrerar omsorg och lärande (Skolverket).
Vår korttidstillsyn riktar sig till skolungdomar i våra skolor eller liknande skolverksamheter. Korttidstillsynen präglas av hög vuxennärvaro och anpassas till ungdomarnas önskemål och behov, med ett brett utbud av aktiviteter och möjlighet till avkoppling. Vi arbetar aktivt för att bygga trygga och förtroendefulla relationer. Vår strävan är att ungdomarna ska ges möjlighet att utveckla befintliga fritidsintressen, prova på nya aktiviteter och få möjlighet till social samvaro.
Korttidstillsynen ska erbjuda en avkopplande och aktiv fritid i trygg miljö med goda vuxenförebilder. Den ska främja social gemenskap samt ge fysisk och psykisk stimulans. Korttidstillsyn erbjuds när vårdnadshavaren tillfälligt behöver avlastning eller när skolungdomen själv behöver stöd för att klara av skolarbetet. Behovet av tillsyn kan variera mycket och måste därför kunna utformas på ett flexibelt sätt. Insatsen erbjuds före och efter skolans slut, under lovdagar, studiedagar och längre lov (Inspektionen för vård och omsorg, IVO).
Ansökan till korttidstillsyn görs via LSS-handläggare i er hemkommun.
Om ni är intresserade av korttidstillsyn hos oss, fyll gärna i en intresseanmälan så tar vi kontakt med er och berättar mer.
Vårt ungdomsboende är ett LSS-boende för gymnasieungdomar. Med omtanke, engagemang och individuellt anpassat stöd ger vi ungdomarna möjlighet att utvecklas och förbereda sig för vuxenlivet, alltid utifrån deras individuella förutsättningar och behov. Vi arbetar aktivt för att bygga trygga, förtroendefulla relationer till ungdomarna och våra boenden är alltid öppna och bemannade, dygnet runt, årets alla dagar. Vi har ett nära samarbete med skolan där ungdomen går och finns som stöd för att fullgöra skolgången.
Bostad med särskild service för barn eller ungdomar ska vara så lik ett hem som möjligt. Därför bör endast ett litet antal barn eller unga bo tillsammans och bostaden bör ligga i ett vanligt bostadshus och inte i direkt anslutning till andra verksamheter enligt LSS eller socialtjänstlagen (SoL). Barnen och ungdomarna ska kunna bo kvar i bostaden med särskild service så länge deras skolgång pågår. Insatsen är ofta aktuell när skolan finns på annan ort än familjens bostadsort (Inspektionen för vård och omsorg, IVO).
Ansökan till Ungdomsboende görs via LSS-handläggare i er hemkommun, kontakta oss gärna med frågor om ansökan.
Vår gruppbostad är ett LSS-boende för vuxna. Vi arbetar aktivt för att de boende ska bli så självständiga som möjligt och utvecklas i olika moment genom hela livet. Personalen arbetar utifrån våra starka värderingar och erbjuds kontinuerligt fortbildning. Vi samverkar med vår dagliga verksamhet och strävar efter att de boende som har behov av ett samlat sammanhang erbjuds detta inom våra verksamheter. Lägenheterna om ett rum och kök är moderna och anpassade.
Gruppbostad är ett bostadsalternativ för personer som har ett så omfattande tillsyns- och omvårdnadsbehov att mer eller mindre kontinuerlig närvaro av personal är nödvändig. En gruppbostad består av ett litet antal bostäder som är grupperade i villor, radhus eller flerfamiljshus kring gemensamma utrymmen och där service och vård kan ges alla tider på dygnet. En fast personalgrupp ska täcka de boendes hela stödbehov inklusive fritidsintressen och kulturella intressen (Inspektionen för vård och omsorg, IVO).
Ansökan om gruppbostad görs via LSS-handläggare i er hemkommun, kontakta oss gärna med frågor om ansökan.
Vår dagliga verksamhet vänder sig till personer med autism och/eller intellektuell funktionsnedsättning. Deltagarnas trygghet, trivsel och utveckling står i centrum – alltid utifrån den enskilda individens förutsättningar. Inom verksamheten erbjuder vi olika inriktningar för att möta deltagarens behov. Det kan vara allt från aktiviteter som stimulerar sinnena, till arbetsuppgifter inom serviceområdet. Vårt fokus är att främja hälsa och skapa förutsättningar för meningsfull, individanpassad sysselsättning samt erbjuda olika gemensamma friskvårdsaktiviteter.
Vi erbjuder två inriktningar – Aktivitet och Arbetsinriktning. Inom Aktivitet ryms både friskvårdsaktiviteter och produktionsinriktade uppgifter. Inom Arbetsinriktning har deltagaren en placering på en arbetsplats med individuellt anpassat stöd från en jobbcoach. Om målet är anställning, arbetar vi aktivt för att möjliggöra detta. Det finns även möjlighet att genomföra studiebesök på olika arbetsplatser, testa olika yrken eller kombinera arbetspraktik med aktiviteter inom den andra inriktningen.
Insatsen kan innehålla både aktiviteter med habilitering och mer produktionsinriktade uppgifter. Daglig verksamhet är inte en anställningsform och arbetet är inte avlönat. Däremot kan det syfta till att utveckla den enskildes möjlighet till ett förvärvsarbete (Inspektionen för vård och omsorg, IVO).
Ansökan till Daglig verksamhet görs via LSS-handläggare i er hemkommun, kontakta oss gärna med frågor om ansökan.