Utvecklingspedagogik Sverige AB (UP) är ett familjeägt företag som startades av Jan-Åke Ahlström år 1994. Idag drivs UP i andra generationen genom Jan-Åkes fyra barn.
Våra kärnverksamheter innefattar verksamhetsområdena skola samt omsorg enligt LSS och vi har sedan starten vänt oss till barn, ungdomar och vuxna med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och/eller intellektuell funktionsnedsättning.
Sammanlagt har UP idag drygt 700 elever, ca 270 brukare (inklusive KTT) och ca 550 medarbetare. UP är idag huvudman för sex skolor och nio omsorgsverksamheter.
Våra resursskolor vänder sig till elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning med omfattande och varaktigt stödbehov. Våra anpassade skolor vänder sig till elever med intellektuell funktionsnedsättning.
Vi driver:
Förskola
Anpassad grundskola
Anpassad gymnasieskola
Resursgrundskola
Resursgymnasium
Fritidshem
Våra omsorgsverksamheter vänder sig till personer med intellektuell funktionsnedsättning, autism eller autismliknande tillstånd och lyder under LSS-lagstiftningen.
Daglig verksamhet
Gruppbostad
Ungdomsboende
Korttidstillsyn
God utbildning, en meningsfull fritid och ett tryggt boende för våra elever och brukare kräver särskilda insatser. Vi har sedan starten haft ett brinnande intresse för vår målgrupp och bistår gärna med vår kunskap, erfarenhet och kompetens. Vi välkomnar alltid och inser vikten av dialog och utbyte med beslutsfattare, intressenter och andra aktörer. Därför bjuder vi kontinuerligt in till öppna samtal och besök på våra verksamheter. Detta bidrar till att skapa goda förutsättningar för samtliga inom vår målgrupp.
Är du kommunpolitiker i någon av de dryga 30 kommuner som våra elever och brukare är hemmahörande i? Är du nyfiken på vår verksamhet och vill engagera dig för att göra skillnad och förbättra villkoren och förutsättningarna för barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning? Varmt välkommen att kontakta oss för ett besök eller samtal!
Ett besök ger insyn i och förståelse för hur vi bedriver vår verksamhet för våra elev- och brukargrupper.
Vår ambition är att vara en källa till informations- och kunskapsspridning inom det som rör våra elevers och brukares vardag.
Skrolla —> eller klicka på en notis och läs mer.
Orden är Jan-Åke Ahlströms, grundare till Utvecklingspedagogik. Han var en sann eldsjäl i arbetet med att erbjuda barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning bästa tänkbara skolor och omsorgsverksamheter. UP grundades 1994 och verksamheterna var då Häggviks Gymnasium, Svedenskolan (nuvarande Svedenskolan Bergshamra) och deras fritidsverksamheter samt Häggviks Skolinternat (nuvarande Häggviks Ungdomsboende). Viljan att driva skola och omsorg med hög kvalitet och göra skillnad lever kvar och är högst påtaglig. Det har alltid funnits ett stort hjärta och intresse för dem som har sökt sig till oss på UP.
Det har funnits utmaningar på vägen men med hög kompetens, kvalitetsfokus och stort engagemang har vi genom åren rönt stor uppskattning hos såväl elever och brukare som vårdnadshavare och närstående. Detsamma gäller alla de medarbetare som varit med och format verksamheterna.
Idag har vi sex skolverksamheter och nio omsorgsverksamheter i Storstockholmsområdet. Vi värnar den hållning som Jan-Åke Ahlström etablerade: en orubblig tro på elevers och brukares egen förmåga, en förståelse för att alla yrkesroller inom organisationen är lika betydelsefulla och att gedigen kunskap är avgörande för att uppnå hög kvalitet. Inte minst, att utveckling är något som ska pågå hela tiden.
UP är ett värderingsstarkt företag som alltid har våra elever och brukare i fokus. I alla våra verksamheter står deras trygghet, trivsel, kunskap och sociala utveckling i centrum – alltid utifrån den enskilda individens förutsättningar och behov. Läs mer om hur det präglar vår organisation nedan.
I vår organisationsstruktur har vi elever och brukare högst upp, de leder och styr oss alla. Det är dem vi är till för.
Vi är nyfikna och arbetar aktivt med att få våra elevers och brukares röster hörda. Vi skapar forum för samtal genom bland annat elevråd, matråd, brukarråd och husmöten.
Vi ställer höga krav på våra medarbetare och arbetar aktivt med kompetensutveckling utifrån vår kompetensmodell.
Vi samverkar gärna med andra aktörer och söker nya kontakter för att bidra med det vi kan och få möjlighet att utvecklas och lära av andra.
Vi tar ansvar för lärmiljön genom vårt koncept Rum i skola och omsorg, som vi har utvecklat för att säkerställa att våra miljöer är tydliga, förutsägbara, trygga och trivsamma miljöer.
Vi erbjuder skola och omsorg för barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning. Med hjärta och klokhet säkerställer vi hög kvalitet och skapar individuellt utformade insatser.
Sättet vi agerar på är avgörande för hur elever, brukare och vårdnadshavare, och även medarbetare, ska uppleva oss. Därför finns våra värderingar – framåt, tillsammans med hjärta och klokhet. De vägleder oss i hur vi ska agera och bemöta dem vi träffar.
Värderingarna ska även bidra till att skapa gemenskap och stärka banden mellan kollegor och verksamheter. De tillför på så sätt till tydlighet och kontinuitet, såväl internt som externt.
Allt arbete är riktat mot vår vision – att möjliggöra utveckling, delaktighet och livskvalitet för alla.
Att säkerställa hög kvalitet i våra verksamheter är viktigt för oss. Vi följer årligen upp vårt systematiska kvalitetsarbete på både verksamhets- och företagsövergripande nivå. Nedan kan du läsa mer om hur vi arbetar med att upprätthålla vår höga kvalitet.
Kontinuerlig utvärdering och förbättring: Vi utvärderar regelbundet våra processer, rutiner och resultat. Genom att identifiera områden för förbättring kan vi anpassa oss och ständigt utvecklas.
Tydliga riktlinjer och standarder: Vi har tydliga riktlinjer och standarder för våra verksamheter. Detta inkluderar allt från pedagogiska metoder till hygienrutiner och personalutbildning.
Engagerad personal: Våra medarbetare är vår viktigaste resurs. Deras utbildning och kompetens är två viktiga faktorer för att elever och brukare ska få förutsättningar att lyckas. För att säkerställa kunskap inom våra egna verksamheter och bidra till kunskapsspridning har vi byggt upp ett eget utbildningscenter som vi kallar UP Kompetens.
Återkoppling från elever, brukare, vårdnadshavare och anhöriga: Vi lyssnar aktivt på våra elever, brukare och deras familjer. Deras åsikter och erfarenheter hjälper oss att förstå vad vi gör bra och vad vi kan förbättra.
Hållbarhet och ansvar: I vårt hållbarhetsarbete är FN:s globala mål utgångspunkten. Genom att integrera dessa mål i verksamheterna och agera utifrån våra värderingar är vår strävan att bidra till en mer hållbar och rättvis värld. Eftersom vi driver skola och omsorg ligger vår tyngdpunkt på de sociala målen, som god utbildning för alla, jämställdhet och jämlikhet. Kunskaper om hållbar energi, hållbara städer och bekämpning av klimatförändringarna präglar också vår utbildning och utveckling – för alla: elever, brukare och medarbetare.
Utvecklingspedagogik Sverige AB är ett familjeägt företag i andra generationen. Vi driver våra skolverksamheter med tillstånd från Skolinspektionen och våra omsorgsverksamheter med tillstånd från Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO). Vi driver även förskola med tillstånd från Norrtälje kommun.
Som fristående huvudman är vi i huvudsak ersatta via elevens och brukarens hemkommun. Vi har idag elever och brukare från ett 30-tal kommuner, framförallt från Stockholmsregionen.
Med drygt 30 års erfarenhet har vi byggt upp en organisations-, lednings-, och medarbetarstruktur som säkerställer att samtliga verksamheter kan utföra sina uppdrag med hög kvalitet.
Vi ska ge våra elever och brukare bästa möjliga utbildning och omsorg. De ersättningar vi får från kommunerna används effektivt för att skapa kvalitet i våra verksamheter, så att varje individ, efter sina förutsättningar, får utvecklas så långt som möjligt, både kunskapsmässigt och socialt.
Vår ambition är att nå en rörelsemarginal om 4–5%. Detta för att säkerställa långsiktighet, kvalitet, investeringar och utveckling i våra verksamheter. Samtidigt är det viktigt att ha en buffert som tryggar för elever, brukare och medarbetare under sämre tider.
Fäll ut någon av de nedanstående rutorna för att se var vi finns och få kontaktuppgifter till verksamheten. Klicka på och interagera med kartan för att se de olika verksamheternas positioner.
16 verksamheter
Balder Daglig Verksamhet
Planetvägen 62, Norrtälje
(även Vigelsjövägen 17A)
Postadress: Box 482
761 24 Norrtälje
E-post: ann.kristin.ahim@up.se
Telefon: 076-723 68 88
Balder Fritid
Lommarvägen 43
761 52 Norrtälje
Telefon: 073 356 33 27
E-post: carina.kohl@up.se
Balderskolan & förskola
E-post: balderskolan@up.se
Telefon: 010-140 12 60
Björnövägen Gruppbostad
Björnövägen 32
761 41 Norrtälje
E-post: carina.hildingsson@up.se
Telefon: 072- 450 70 58
Cameleonten Daglig Verksamhet
Edsbergs torg 1
Sollentuna
E-post: henrik.porsvald@up.se eller
Telefon: 076-296 67 40
Häggvik Fritid
Häggviksvägen 4
191 50 Sollentuna
Telefon: 070-517 03 41
E-post: marcus.frykstedt@up.se
Häggviks Gymnasium
E-post: haggviksgymnasium@up.se
Telefon: 010-140 12 10
Häggviks Ungdomsboende
Telefon: 072-450 70 58
Lunagymnasiet
Kottlavägen 116C
181 41 Lidingö
E-post: lunagymnasiet@up.se
Telefon: 010-140 12 50
Luna Fritid Bromma
Johannesfredsvägen 43
168 68 Bromma
Telefon: 076 -125 62 60
E-post: emil.stejdahl@up.se
Luna Fritid Södra
Karlsövägen 9
121 55 Johanneshov
Telefon: 072-564 25 15
E-post: josephine.drottz@up.se
Lunaskolan Bromma
E-post: lunaskolanbromma@up.se
Telefon: 010-140 12 20
Lunaskolan Södra
E-post: lunaskolansodra@up.se
Telefon: 010-140 12 40 (Kl. 8.00-14.00)
Luna Ungdomsboende
Frimurarevägen 7D
Svedenskolan Bergshamra
Hjortstigen 3
170 71 Solna
E-post: svedenskolanbergshamra@up.se
Telefon: 010-140 12 30 (främst e.m. mån-tors)
Sveden Fritid
Telefon: 010-140 12 31
E-post: gun.lind@up.se