Hoppa till innehållet

En vanlig dag på Lunaskolan i Bromma

Läraren Annika Johansson
Läraren Annika Johansson, Lunaskolan Bromma

Det roligaste med mitt jobb är givetvis kontakten med barnen, det är spännande att jobba med den här gruppen av elever och det är så roligt.

Det är roligt när vi i personalgruppen varje morgon träffas för att använda den samlade kunskap som finns här för att möta de mest aktuella behov som uppkommit hos olika elever. För här händer det saker snabbt, och lösningar behöver komma lika snabbt. Det är roligt att få jobba i ett engagerat team där man måste vara flexibel, spontan, lyhörd och prestigelös, så att man kan anpassa dagens kommande situationer med utgångspunkt från eleverna. Det blir bra för alla. När vi har hittat rätt i en lösning får vi en direkt och väldigt konkret feedback från eleverna eftersom man märker om eleven mår bra, har roligt i skolan och känner sig lugn, är glad och trygg. Det är en förutsättning för lärandet, då kan man komma nästan hur långt som helst i klassrummet.

En vanlig dag på Lunaskolan i Bromma börjar med ett morgonmöte där personalgruppen planerar och löser de behov som finns i elevgruppen under dagen. När eleverna kommer till skolan tar vi emot dem med klassvis morgonsamling där vi går igenom hur dagen kommer att se ut, visuellt och muntligt. Kanske kommer någon elev sent och behöver med hjälp av resurspersonal få i sig lite frukost innan hen kan börja lektionen. Varje lektion inleds med en visuell lektionsstart på smart-boarden för att tydliggöra ämnet, vilken tid, och vad vi ska göra under lektionen. Time-timern ställs och sedan jobbar resurspedagog och lärare i klassrummet eller i grupprum eftersom det kan finnas behov av att dela på klassen. Vissa behöver en egen genomgång av uppgiften och kan kanske jobba ca 10 minuter innan det är dags för paus, andra behöver kanske göra en muntlig avstämning istället för skriftlig. Vi tar paus för mellis i fritidsrummet och där spelar vi spel eller pratar kring bordet, lärare, resurspersonal och elever. Lunch äter vi gemensamt i matsalen där det är väldigt lugn, skön stämning. Några elever behöver stöd i att förflytta sig till matsalen eftersom det kan ta mycket energi att byta miljö efter en förmiddag på avdelningen. På lunchrasten är det mycket social träning, resurspersonal är med hela tiden för att stötta eleverna i den träningen och det genomförs planerade aktiviteter, ibland över klasserna, för att utmana de elever som klarar det.

Sedan fortsätter eftermiddagen med lektioner, teoretiskt eller praktiskt tills det är dags att åka hem.

Värdeord- mitt favoritord och varför:

Tillsammans- det är mitt favoritord. Det är för att det är så tydligt att vi alla tillsammans skapar en helhet kring eleverna. Det har aldrig varit så tydligt för mig som nu, på Lunaskolan, hur mycket vi kan göra tillsammans för en elev i skolan. Vi behöver elevens kännedom om sig själv, sina känslor och behov. Vi behöver vårdnadshavarens kännedom om sitt barn, de behöver vår kunskap om barnet i skolan och i sociala sammanhang. Lärare behöver varandras kunskaper och erfarenheter, över ämnesgränser och stadiegränser. Lärare behöver resurspersonalens kunskaper, erfarenheter och ögon för att få en helhetsbild och resurspersonal behöver lärarnas. Den här helheten gör skillnad, på riktigt. Ingen människa är en ö, ju.

Publicerad: 2021-04-13

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Close