Individuella mål
För att ungdomarna ska få möjlighet att utvecklas i boendet, sätter hen – tillsammans med medarbetarna – individuella mål. Målen känner alla medarbetare och föräldrar/företrädare/god man till.
Ungdomen tränar stegvis olika moment för att nå sina mål och på sikt bli mer självständig. I ett första steg berättar och visar en medarbetare för ungdomen hur ett träningsmoment ska gå till. Ungdomen får i början ett omfattande stöd från medarbetaren. I takt med att ungdomen blir mer självständig, minskas stödet gradvis. Målet är att ungdomen ska känna sig trygg i att klara uppgiften på egen hand.
Ungdomen tränar för att exempelvis stärka
- tidsuppfattning
- vardagsfärdigheter, som exempelvis åka buss, klä på sig, tvätta sig, äta och borsta tänderna.
- vardagsstruktur, som att komma i gång och lära sig i vilken ordning saker ska göras när de ska planeras eller organiseras
- personlig hygien, som att duscha och tvätta håret
- kommunikation
- social förmåga
- förmåga att hantera konflikter
- förmåga att ta initiativ
- klara sig i samhället, exempelvis handla eller hälsa på en kompis
- förmåga att hantera pengar/kort
- förmåga att ta ansvar
- självförtroende och trygghet
- fritidsaktiviteter
- självständighet
- relationer
- kunskap och insikt om sin funktionsnedsättning
På boendet lär sig ungdomarna bland annat att
- städa sitt rum och sin toalett
- tvätta sina kläder och sängkläder
- gå upp själv med väckarklocka
- klara sina morgonrutiner
- sköta sin hygien och
- klara enklare göromål i köket
- ta kontakt med myndigheter och annat.
Publicerad: 2018-11-20