Hoppa till innehållet

Individuella mål

För att ungdomarna ska få möjlighet att utvecklas i boendet, sätter hen – tillsammans med medarbetarna – individuella mål. Målen känner alla medarbetare och föräldrar/företrädare/god man till.

Ungdomen tränar stegvis olika moment för att nå sina mål och på sikt bli mer självständig. I ett första steg berättar och visar en medarbetare för ungdomen hur ett träningsmoment ska gå till. Ungdomen får i början ett omfattande stöd från medarbetaren. I takt med att ungdomen blir mer självständig, minskas stödet gradvis. Målet är att ungdomen ska känna sig trygg i att klara uppgiften på egen hand.

Ungdomen tränar för att exempelvis stärka

  • tidsuppfattning
  • vardagsfärdigheter, som exempelvis åka buss, klä på sig, tvätta sig, äta och borsta tänderna.
  • vardagsstruktur, som att komma i gång och lära sig i vilken ordning saker ska göras när de ska planeras eller organiseras
  • personlig hygien, som att duscha och tvätta håret
  • kommunikation
  • social förmåga
  • förmåga att hantera konflikter
  • förmåga att ta initiativ
  • klara sig i samhället, exempelvis handla eller hälsa på en kompis
  • förmåga att hantera pengar/kort
  • förmåga att ta ansvar
  • självförtroende och trygghet
  • fritidsaktiviteter
  • självständighet
  • relationer
  • kunskap och insikt om sin funktionsnedsättning

På boendet lär sig ungdomarna bland annat att

  • städa sitt rum och sin toalett
  • tvätta sina kläder och sängkläder
  • gå upp själv med väckarklocka
  • klara sina morgonrutiner
  • sköta sin hygien och
  • klara enklare göromål i köket
  • ta kontakt med myndigheter och annat.

 

 

Publicerad: 2018-11-20

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Close