Hoppa till innehållet

Politikerna var eniga: "Vi förstår behovet av rätt kompetens"

Politiker besöker Lunaskolan Södra under en lektion i hemkunskap
Politikerna Caroline Helmersson Olsson och Gunilla Svantorp, besöker en lektion i hemkunskap.

Fyra intresserade politiker från (S) och (C) har besökt Lunaskolan Södra. På schemat stod hemkunskap, matte samt samtal kring behovet av och förutsättningarna för resursskolor.

Det är hemkunskapslektion i årskurs nio och eleverna har gjort sushi när politikerna Gunilla Svantorp (S), Carolin Helmersson Olsson (S) samt Elin Sköldulf (C) och Fredrik Christensson (C) kommer på besök. En elev tar lite för mycket wasabi i munnen.

– Jösses vad starkt, utropar han.

Läraren undrar om någon vet var sushin kommer från.

–  Japan.
– Det stämmer. Vet ni några rätter som kommer från Italien?
– Pizza och pasta.
Vad äter många svenskar på fredagskvällen?
– Tacos, och det kommer från Mexiko.

Nästa stopp är en mattelektion, där eleverna arbetar med geometri. Läraren visar en ekvation på tavlan, b2 + c2 och eleverna räknar fram rätt svar.

– Vad duktiga ni är utbrister en av besökarna.

På Lunaskolan Södra går elever som har med autism. De har behov av små och noga sammansatta grupper, hög vuxentäthet, stor tydlighet och struktur under skoldagen. Dessutom är det nödvändigt att alla vuxna runt eleverna har hög kompetens om diagnosen och vad den innebär.

Pedagogernas verktygslåda är omfattande och innehåller bland annat permanenta hemklassrum och lågaffektivt bemötande, genomgång av dagen för alla elever och visualisering av tid med hjälp av en så kallad timetimer.

–  Vi har avstämningar i arbetslaget varje morgon för att skoldagen ska bli så bra som möjligt för eleverna. Det är viktigt att ta hänsyn till vilken energinivå eleven har, berättar speciallärare Therese Klang.

Efter att ha ätit i skolans matsal är det dags för en summering av besöket. Besökarna säger sig vara imponerade av verksamheten och att de fått ökad förståelse för behovet av pedagogernas kompetens.
Niklas Ahlström, vd för Utvecklingspedagogik där Lunaskolan Södra ingår, är bekymrad över framtiden för resursskolan som företeelse och betonar vikten av att det ska fortsätta finnas resursskolor för de elever som behöver gå i den typen av skola.

– När vi ser progressionen hos våra elever över tid kan vi konstatera att väldigt många av dem hämtar in kunskapsluckor från att tidigare ha misslyckats i skolan, säger han.

De andra nickar och man verkar vara överens om att både individ och samhälle gynnas av tidiga och rätt insatser.

Det är inte bara kunskapsluckor som eleverna hämtar in i resursskolan. Skolan arbetar också kontinuerligt med att utveckla elevernas sociala förmågor. Men utveckling tar vanligtvis tid, vilket både Therese Klang och biträdande rektor Charlotte Nylén Peace är noga med att betona.

– Vissa föräldrar har förhoppningar om att en förändring ska gå snabbt, men så är det oftast inte. Flera elever har varit hemmasittare eller inte alltid kunnat delta i klassrumsundervisning och det är ett stort steg från detta till att fungera i en grupp.

Även om det tar tid så är de överens om att det är en fantastisk upplevelse att se elevernas framsteg efter några år på skolan.

– Vi får ofta höra från olika gymnasieskolor att våra elever har gott självförtroende. Att se elevernas utveckling och släppa iväg en niondeklassare med verktyg för framtiden känns oerhört meningsfullt, avslutar Charlotta Nylén Peace.

Publicerat: 2019-10-30

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Close