Hoppa till innehållet

Alla gillar de nya sinnesrummen

Rektor Carina med lejon i famn
Rektor Carina i Djungelrummet

Temat i Balderskolans sinnesrum är de fyra elementen. Här kan eleverna utforska sin omgivning med alla sinnen och vara delaktig med hela kroppen.

I de nya lokalerna där Balderskolan, Balder Förskola och Balder Fritid huserar, finns helt nya Snoezelenrum, det vill säga sinnesrum som kompletterar pedagogiken med den sinnesstimulans som eleverna behöver. I rummen kan eleverna utforska sin omgivning med alla sinnen och vara delaktig med hela kroppen.

Sinnesrummen är baserade på de fyra elementen, jord, luft, eld och vatten. Det finns således fyra rum. Det vita rummet (luft), musikrummet (eld), bollhavet ( vatten) och ett rum med ett helt nytt tema, nämligen djungelrummet (jord). Djungelrummet har snabbt blivit populärt, delvis för att det skapar igenkänning av djur och natur.

– Många elever tycker det är mysigt att sitta där inne och läsa om djur, men de gillar så klart olika rum utifrån sina intressen och förmågor, förklarar rektor Carina Köhl.

När en klass eller grupp ska besöka sinnesrummen bokar ansvarig vuxen alla fyra rummen. Då har eleverna möjlighet att välja fritt. Ingen elev får dock vistas ensam i sinnesrummen.

– Det är alltid en vuxen med för att hjälpa eleverna att använda rummen och observera hur de tar emot det som rummen erbjuder.

Externa gäster är välkomna
Även externa gäster har möjlighet att boka rummen. Barn från förskolor, vuxna med funktionsnedsättning och äldre personer som behöver rehabilitering från en stroke är återkommande gäster. Rummen finns i en egen avdelning, så gästerna behöver inte passera den ordinarie verksamheten. Alldeles utanför rummen finns ett utrymme, med bord och stolar, där man kan sitta och äta frukt eller något annat som man har med sig.

Långväga gäster
Men det är inte bara skolans elever och lokala besökare som gillar rummen. Det gör även långväga gäster som kommit på studiebesök från Indien, Palestina och Litauen.

– De har alla var mycket imponerade och önskat att skolansvariga i respektive land ska få upp ögonen för Snoezelenmetoden och införliva konceptet på hemmaplan.
– Vi har ett färdigt program för studiebesök och där spelar rummen en avgörande roll, avslutar Carina Köhl samtidigt som hon poserar glatt tillsammans med ett lejon som bor i djungelrummet.

Vad är snoezelen?

  • Ordet snoezelen är sammansatt av två holländska ord; snuffelen (lukta, sniffa) och doezelen (slumra, dåsa). Dessa ord beskriver vad det handlar om: att använda ett eller flera sinnen aktivt för att få information om omvärlden.
  • Att vila och gå ner i varv för att smälta intrycken utan krav på prestation.
  • Snoezelen-metodiken utvecklades i Holland under 1970-talet.
  • Grundtanken är att människan tolkar omgivningen via sinnesintryck, tänkande, känsla och handlingsförmåga.

    Läs mer om Balderskolan >

Publicerat: 2019-05-14

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Close