Hoppa till innehållet

Mia plockar russinen ur kakan

Porträtt på Mia utomhus

Mias ambitioner är höga, hon vill gärna kunna och veta mycket av allt som händer på skolan, så att hon alltid har svar på de frågor som ställs. När tjänsten blev ledig och erbjöds Mia för fyra år sedan, tvekande hon inte länge.

Inom Utvecklingspedagogik finns många yrken. Vi har låtit några av våra kollegor berätta om just sitt arbete. Här möter du Maria Andersson som är skoladministratör på Balderskolan. Så här berättar hon om sitt arbete.

Att vara skoladministratör på Balderskolan är att ständigt vara mitt i händelsernas centrum. Man är delaktig i alla delar, både på skola och på fritids. I en liten verksamhet som denna finns inte någon biträdande rektor, så då blir skoladministratörens roll ännu viktigare.

– Det är lätt att man förväntas veta nästan allt och ha svar på eventuella frågor, säger Mia, men det är också min ambition. Jag försöker bidra med det jag kan och går ibland även in och vikarierar i en klass. Det är verkligen superkul med så många olika uppgifter.

En arbetsdag börjar oftast vid 7-tiden på fritids då jag tillsammans med KTT-samordnare ser över dagen och ringer in extra personal om det behövs. Sen påbörjas rutinärenden med att besvara mail, sortera post och diverse uppdateringar.

– Jag har också ansvar för våra sinnesrum, berättar Mia. Vi har fyra sinnesrum som även kan bokas externt och de bokningarna håller jag i. Tar emot och visar tillrätta när gästerna kommer och ser till att de har det bra. Vi tar också emot studiebesök några gånger per termin från olika länder. Då håller jag en liten föreläsning om våra fantastiska sinnesrum.

Vid lunchtid är Mia behjälplig som stöd och support. Vissa elever kan ibland behöva mer hjälp vid matsituationen och då är det bra att ha tillgång till extrapersonal. Efter flytten till Lommarskolan med så härliga naturområden försöker Mia också att komma ut och få luft på rasten. Lommarslingan är en lagom runda för en rask promenad.

– Under dagen är jag sedan ofta med på flera avstämningar och genomgångar. Fungerar som ett stöd till våra lärare, pedagoger och assistenter i många olika frågor och ställningstaganden. Och så ser jag också till att det finns kaffe och frukt och sådant, så klart.

Vilken utbildning som är relevant för det här jobbet tycker Mia är svårt att säga. Man behöver ha viss kunskap om just administration, ofta är det en fallenhet för ordning och reda. Det som är viktigare, enligt Mia, är förmågan att bemöta andra människor, hur man tar emot och möter alla de kontakter som uppstår under en dag. Att verkligen vilja hjälpa till, ställa upp och ta reda på saker, istället för att bara säga att man inte vet. Just det gör att man skapar en positiv atmosfär på och kring sin arbetsplats.

För den som skulle vilja jobba som skoladministratör föreslår Mia att man helt enkelt tar kontakt och är tydlig med vad man vill. Och är personlig, det är viktigt. Sen är det givetvis ett plus om man kan branschen, vilka regler och lagar som styr, känner verksamheten och vet vad de andra medarbetarnas arbetsuppgifter innebär.

– Varje dag är helt ny här. Du vet aldrig vad som kommer att hända, det är lite av det som är spännande. Och så fascineras jag över våra elevers förmåga att anpassa sig så bra till de ständiga förändringar som ändå uppstår. Imponerad helt enkelt, avslutar Mia.

Läs mer om Balderskolan >

 

Publicerat: 2019-05-27

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Close