Hoppa till innehållet

Lära sig att prata med händerna, är det svårt?

Följ med Tarja Löf när hon undervisar sina kollegor i TAKK, kommunikation med tecken. Missa inte filmen från lektionen som finns i länken längst ner på sidan!

I centrum för en grupp med nyfikna elever står Tarja Löf och rör uttrycksfullt på händer och armar samtidigt som hon pratar. Framför henne sitter en blandad skara av lärare, handledare och pedagoger från olika verksamheter inom Utvecklingspedagogik. Det som står på agendan idag heter TAKK och innebär att man ska lära sig ”tecken som alternativ och kompletterande kommunikation”.

Tarja leder en tre dagar lång utbildning i TAKK, som hon beskriver som ett kraftigt förenklat teckenspråk. Det finns ett stort behov av att kunna använda TAKK i verksamheterna, så under den närmsta tiden kommer Tarja att få hålla många dagars utbildning för alla som jobbar inom Utvecklingspedagogik.

En av dem som ska lära sig är Cristo. Han jobbar som lärare på Svedenskolan Bergshamra i Solna, i en träningsklass sedan några år, men Cristo har drygt 12 år i yrket totalt.
–  Det här är en måstekurs för de som jobbar på träningsskola, säger han. Vi tar hand om elever som ofta har mycket svårt att kommunicera med sin omgivning. Det är en fantastiskt bra och extremt givande utbildning. TAKK hjälper ju inte bara den som inte kan forma ord, utan blir även till ett stöd för den som kan språket.

Cristo säger att han kommer att få användning för det han lärt sig direkt i sitt arbete i klassrummet och tycker absolut att alla som jobbar med inriktning på särskola bör kunna använda TAKK.
– Det har varit kul att lära sig det här, säger Cristo och då blir det inte svårt. Om alla kollegor och medarbetare kan använda språket sinsemellan, som goda förebilder för eleverna, så pratar man med automatik långsammare och då blir det också enklare för dem vi ska lära ut till.

Åsa, arbetshandledare från Cameleonten Daglig Verksamhet, sitter också på skolbänken. Hon har bara jobbat inom Utvecklingspedagogik i drygt ett år men har tidigare erfarenhet från branschen.
–  För att göra ett bra jobb så behöver man kunna det här vi lär oss idag, säger Åsa. Det är roligt men ganska svårt. Vi tar ofta upp tecken för olika ord när vi har samlingar i daglig verksamheten, men att nu få lära sig från grunden och prata med tecken på riktigt, det är en helt annan sak.

Åsa berättar att de har hunnit gå igenom flera stora områden som man ofta behöver uttrycka, till exempel begrepp som månader och år, transporter som buss, bil och cykel men också olika intressen och känslor som behöver hitta en uttrycksform.
–  Många av våra brukare har ganska svårt att uttrycka sig med hela långa meningar, så det är viktigt att vi dels förstår vad de säger, men också att vi kan lära ut ett språk som förstärker deras kommunikation, tycker Åsa.

Efter några veckor kommer det att bli uppföljning av det man lär sig. Alla får hemuppgifter att fördjupa sig i och sedan ses man igen för att redovisa sitt arbete.

Se en film från lektionen

Publicerat: 2019-01-17

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Close