Hoppa till innehållet

Jag stortrivs som matematik- och idrottslärare!

Lärare Jonas med kollegan Fredrik

På Lunagymnasiet på Lidingö jobbar Jonas Carlsson som lärare i matematik. Men Jonas är också lärare i idrott och hälsa. Det innebär att alla elever på Lunagymnasiet undervisas av Jonas i dessa ämnen, från grundskolenivå i matte till matte 5 som är den högsta klassen och så två lite större klasser i Idrott och hälsa.

Inom Utvecklingspedagogik finns många yrkesgrupper; boendestödjare, lärare, resurspedagoger, studie- och yrkesvägledare, för att nämna några. Några av dem kommer du att få träffa här på up.se. Idag möter du Jonas Carlsson som är lärare på Lunagymnasiet.

Varför valde du att utbilda dig till mattelärare?
Matematik var alltid favoritämnet för mig under min egen skoltid Efter gymnasiet började jag först på teknisk högskola. Det visade sig inte vara riktigt min grej. Efter en tid förstod jag att jag ville jobba med barn och ungdomar. Då blev lärare mitt val, ett val jag aldrig ångrat. Matematik och idrott var en perfekt kombination för mig.

Vad är roligast med matematik?
Den är fascinerande i sig själv. Ibland frågar elever "Varför ska vi kunna det här?" När jag själv gick i skolan räckte det med svaret: "För att matte är så kul och intressant i sig själv". Ibland skojar jag med eleven och ger det svaret. Det går förstås inte hem hos alla. Kanske ligger fascinationen i exaktheten och att matten har sitt speciella "egna språk".

Vilken del av matematiken tycker du är roligast?
Svår fråga. Väljer den del som brukar kallas talteori. Tals olika egenskaper såsom delbarhet, primtal, kongruens är väldigt spännande. Talet pi är ett irrationellt tal, dvs, det går inte att skriva på ett exakt sätt med decimaler utan har en oändlig decimalutveckling. Varför? Sånt är kul!

Vilka är dina metoder för att eleverna ska förstå svåra tal?
Att ta det lugnt. Förstå problemet ordentligt. Gör en plan. Kom ihåg att bilder ofta är en bra lösningsmetod eller hjälp för förståelsen. Ibland kan en metod vara att börja med frågeställningen. Jobba sen "bakifrån" med att söka väsentlig information och nysta upp problemet bakifrån.

Vilket är ditt bästa sätt för att göra matematik roligt att lära sig?
Variera. Skriv upp en intressant fråga. Använd bilder. Mycket viktigt att hitta rätt nivå, det måste vara utmanande. En del elever har tyvärr blivit uttråkade av enformigt nötande. För en del elever behövs tydlig koppling till verkliga situationer. Prata, jobba tillsammans diskutera! Fortfarande tycker jag att det bedrivs för mycket matematik genom elevens enskilda räkning i boken.

Är det en vanlig kombination att man är både matte och idrottslärare? 
För mig är kombinationen perfekt eftersom ämnena har så olika karaktär. Det blir omväxlande men jag gillar båda. Det är också väldigt givande att se samma elever i helt olika sammanhang. 

Vad gillar du och eleverna att göra på idrottslektionerna?
Vi är både utomhus och inomhus. Jag har alltid själv gillat uteaktiviteter. Här på Luna har många elever lättare att delta i aktiviteter utomhus då innemiljön kan upplevas som svår med mycket ljud och instängdhet m.m. Ute kan fler delta i aktiviteterna. Vi har ju också ett fantastiskt närområde för friluftsaktiviteter både sommar och vinter. Här finns utrymme att gå, jogga, springa men också för olika samarbetsövningar, badminton, frisbee m.m.

Idrott och hälsa – vad lär eleverna sig på de lektionerna?
Grundfilosofin med idrott i skolan är ju att rörelse är viktigt för hälsan i ett livslångt perspektiv. Idrottslärarens önskan är att eleverna ska få prova på ett stort antal aktiviteter där förhoppningsvis alla hittar något som man blir intresserad av på lång sikt. I hälsoperspektivet så har vi också viktiga teoridiskussioner. Förutom rörelse och fysisk aktivitet så ingår även kost, sömn, stress kontra avkoppling.

Läs mer om Lunagymnasiet >

Publicerat: 2019-05-06

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Close