Hoppa till innehållet

Genomtänkta anpsassningar underlättar skolgången

Eleven Erik tillsammans med läraren Sara Gustafsson
Erik tillsammans med läraren Sara Gustafsson

Erik går på Svedenskolan Bergshamra. Han läser enligt grundskolans läroplan, men har sin hemvist i grundsärskolan.

Erik går i årskurs 8 på Svedenskolan Bergshamra. Han läser enligt grundskolans läroplan, men har sin hemvist i grundsärskolan. ​Det har visat sig vara det bästa upplägget för honom.

Erik trivs i skolan och favoritämnet är hemkunskap.

– Förra lektionen lagade vi stuvade makaroner med korv. Vi har också bakat lussekatter som vi åt till adventsfikat.

Träslöjd, bild och musik kommer också högt upp på listan av roliga ämnen.

– Idag var musikläraren sjuk och då fick jag hjälpa till i klassen, det var kul. Vi sjöng olika julsånger, berättar Erik.

Av läsämnena är det engelska och matte som toppar. Sara Gustafsson, som är Eriks lärare, berättar att Erik är duktig och jobbar på bra.

– Men jag brukar vilja ha hjälp ibland. Det händer att jag glömmer jag saker och då är det bra att få hjälp med fokus. Det är lätt att börja tänka på annat, säger Erik.

Rutiner och struktur
Sara berättar att man arbetar mycket med rutiner och struktur i klassen. Lektionerna är uppbyggda på samma sätt, oavsett vilket ämne det är.

– Vi har också arbetat mycket med att tydliggöra de mål som eleverna arbetar mot.

Ett exempel på det var när de åkte till Tekniska museet.

– Kommer du ihåg det, frågar Sara och vänder sig till Erik. Vi berättade att om vi åker till museet och du gör en viss uppgift så har du nått ett mål. Vi försöker också tänka på att se till att stämningen är god. Lärandet går så mycket lättare om det upplevs som lustfyllt.

Snart är det lov
Men nu knackar julen snart på dörren. Erik säger att han ska ta det lugnt på lovet. Någon annan som också får det lugnare  är tomtenissen Tom, som hänger i en gardin i klassrummet. Varje skoldag ska nämligen Tom berätta för tomten vad som händer i skolan.

– Erkänn att det var du som hängde dit honom, säger Erik och spänner ögonen i Sara.

– Det var inte jag, replikerar Sara snabbt.

Frågan om vem som placerade Tom i gardinen förblir olöst, men det kanske inte gör så mycket. Det är ju snart lov.

Läs mer om Svedenskolan Bergshamra här

Publicerad: 2020-04-09

sk

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Close