Hoppa till innehållet

Energibesparande eller svårt att hålla rutiner?

Lektionssalarna står tomma när eleverna studerar på distans
Lektionssalarna står tomma när eleverna studerar på distans

Tre elever vid Lunagymnasiet berättar hur de upplever distansundervisning.

Den 17 mars ändrades rekommendationerna för landets gymnasieelever vilket innebar att eleverna på Lunagymnasiet fick packa med sig skolböcker, datorer och scheman hem för att fortsätta sin undervisning via en digital plattform.

Eleverna har fått följa sitt vanliga schema, men online istället för i sitt vanliga klassrum. De nya förutsättningar har fått både positiva och negativa konsekvenser; vissa elever har till exempel höjt sin närvaro markant medan andra har tyckt det varit svårt att hitta fokus och rutiner för dagarna. Generellt saknar emellertid de flesta det sammanhang som de får av att vara på plats på skolan.

Eleverna Pim, Gabriel och Vanessa tycker att det finns både för- och nackdelar med den här formen av undervisning.

– Det är skönt att vara hemma, man behöver inte åka så långt och man kommer alltid åt det man behöver.

– Det är såklart tråkigt att man inte får träffa alla och att man inte kan ta promenader på väg från skolan.

– Det är tråkigt att inte träffa alla, men ibland kan det också vara skönt, det finns liksom inga krav på att man ska behöva anpassa sig socialt och lägga energi på det. Men det är inte så kul när det är under så lång tid.

Alla tre tyckte dock att det var en relativt lätt omställning och Teams var lätt att förstå. Tips från eleverna är att behålla rutinerna så mycket som möjligt, äta frukost, ta raster, komma ut på promenader och liknande.

Skolans lokaler ekar tomma samtidigt som lärarna har varit väldigt imponerade över hur väl eleverna har tagit sig an det nya studiesättet. 

 

Publicerad: 2020-05-05

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Close