Hoppa till innehållet

En minister i klassrummet!

Utbildningsminister Anna Ekström deltar i en lektion vid Lunaskolan Bromma
Anna Ekström får höra om lässtrategier på svensklektionen

Det är onsdag och lektion i svenska. Men det är inte vilken lektion som helst eftersom utbildningsminister Anna Ekström är på besök. Eleverna i resursskolan är förväntansfulla. Snart ska de få ställa sina frågor.

Vi befinner oss i klass 9 på Lunaskolan Bromma. Temat på dagens lektion svensklektion är lässtrategier. Framför smartboarden står läraren Sofie Wells. Längst bak i klassrummet sitter utbildningsminister Anna Ekström. Sista kvarten av lektionen ska eleverna få ställa frågor till ministern. Förväntningarna dallrar i luften.

– Varför blev du politiker? undrar en av dem.

– Att arbeta politiskt gav mig möjlighet att få vara med och påverka, svarar Anna Ekström.

– Vad tycker du om den här skolan? frågar en annan av de sju eleverna.

Nyfiket väntar de andra på svaret.

– Jag tycker att ni har en väldigt fin skola. Eftersom det är skolplikt i Sverige behöver det finnas skolor för alla elever, även för de som inte trivs i stora grupper.

Läroplanen medför utmaningar
Innan besöket i klassrummet har rektor Lena Schmidt och specialpedagog Hanna Blomberg förevisat lokalerna där skolans estetiska ämnen bedrivs. I träslöjdsalen, bland sågar och hyvelbänkar, visar Lena Schmidt hur man brutit ner de olika momenten som eleverna ska klara av i mindre delar. Delmomenten sitter uppsatta på en dörr eftersom visuellt stöd är viktigt.

– Att bryta ner helheter i mindre delar är ett arbetssätt som underlättar både för eleverna och i diskussioner med föräldrarna, förklarar hon.

Samtalet glider över på den befintliga läroplanen, Lgr 11. Anna Ekström undrar om den medför några utmaningar.

– Ja, absolut, säger Lena Schmidt och Hanna Blomberg i en mun. De är eniga om att den kan vara knepig för skolans elever.

– Alla våra elever har autism och det är vanligt att de har svårt att ta olika perspektiv, att analysera och att omsätta erhållna kunskaper i olika sammanhang, förklarar Lena Schmidt.

Alldeles intill träslöjdssalen ligger bildsalen. Johanna Siljeholm, som är bildlärare och förstelärare, visar hur hon arbetar för att föra in forskningen i den dagliga undervisningen, bland annat genom bildstöd för att tydliggöra för eleverna vad de ska göra. Just nu ligger fokus på den fysiska miljön och hur man kan använda den för att göra elevernas skoldag så bra som möjligt.

– Förberedelse, struktur, tydlighet och att minska eventuell stress är avgörande för våra elever, säger Johanna Siljeholm.

Efter besöket i estetsalarna stannar Anna Ekström till på skolgården och pratar med några elever. Hon frågar vad de tycker om sin skola.

– Det är bra, svarar en av dem.
– Varför då? undrar hon.
– Man blir inte mobbad här.
– Och så är det små klasser fyller en annan elev i.
– Fast maten är inte så god, tycker en tredje.
– Jag besöker många skolor och det vanligaste eleverna klagar på är maten, berättar Anna Ekström. Fast lärarna brukar säga att den är bra.

De vuxna i sällskapet kan inte låta bli att le.

Tillbaka i klassrummet
Vi är tillbaka hos niondeklassarna och svensklektionen. Anna Ekström har just besvarat den sista frågan och läraren förklarar att det är dags för lunchrast.

– Frihet, hojtar en elev och några andra fnissar.

Tillsammans med utbildningsministern tar sig eleverna ner till bottenvåningen där matsalen ligger. På menyn står köttfärslimpa med gräddsås och potatis.

Ute strålar solen och några barn leker på skolgården när det är dags för sista punkten på ministerbesöket; att samtala kring utvecklingsmöjligheter för resursskolan.

– Vi har nyligen träffat ett antal psykiatriker och förstår att elever med neuropsykiatrisk diagnos kan ha det svårt i standardskolan, berättar Anna Ekström.

Niklas Ahlström, vd för Utvecklingspedagogik där Lunaskolan Bromma ingår, menar att lagstiftningen behöver förändras så att eleverna verkligen kan få det stöd de behöver.

– Det gagnar både individen och samhället, säger han.

Besöket lider mot sitt slut. För Anna Ekström, som träffar mängder med pedagoger och skolledare, är det ändå mötet med eleverna som ligger henne varmast om hjärtat. Och för eleverna i årskurs 9 på Lunaskolan Bromma kommer dagens lektion i svenska säkert vara ett spännande minne för lång tid framöver.

 

Läs mer om Lunaskolan Bromma här

Publicerat: 2019-09-03

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Close