Hoppa till innehållet

Att eleverna blir sedda är liksom vår profil

Matte och idrottsläraren Jonas

Att Jonas Carlsson trivs på sin arbetsplats går inte att ta miste på. Möjligheten att ha tid att se varje enskild elev och att själv bli sedd av skolledningen är två av orsakerna.

Vilka ämnen undervisar du i?
– Matematik samt Idrott och hälsa

Hur trivs på din arbetsplats och varför?
– Jag stormtrivs och tycker att mitt arbete är meningsfullt. Våra elever har speciella behov och jag fyller en roll för att de ska utvecklas. Här har eleverna möjlighet att utvecklas i sin takt och vi tar varje elev på allvar. Att eleverna blir sedda är liksom vår profil. Det är väldigt tillfredsställande. Jag blir också sedd som lärare från skolledningen och arbetsbelastningen är rimlig, även om det så klart kan finnas toppar. Blandningen av skratt, humor och seriöst arbete passar mig bra.

Vad får dig att utvecklas?
– Att vi kollegor lär av varandra. Jag tycker också att Utvecklingspedagogik och min rektor är lyhörd för mina idéer och tankar. Jag upplever att jag fått fortbildning då jag behövt det.

Vilka utmaningar finns i ditt arbete?
– Förutom att vi är en vanlig skola tränar vi också grupptillhörighet och samspel, samtidigt som allt är individualiserat efter varje elevs behov. Det blir många ”trådar” att hålla ihop. Det är en utmaning, men en väldigt spännande sådan.

En av våra värderingar är ju med hjärta. Vad betyder den för dig?
– Att vi ser eleverna och lyssnar på dem På riktigt! Vi tar eleverna på allvar utifrån den person de är. Våra elever har en fantastisk fin respekt gentemot varandra. Vi är alla olika varandra på vissa sätt och det blir så tydligt på vår skola, vilket verkar främja tolerans. Jag har inte märkt det på samma sätt på andra skolor. 

Varför har du valt att arbeta med vår elevgrupp?
– Jag trivs med att arbeta i små grupper och tycker det är mest givande att arbeta med elever som har lite större utmaningar. Jag kan uppleva att skolan i stort är orättvis för de elever som är i behov av särskilt stöd. Här får jag arbeta på ett sätt som gynnar eleverna.


 

Publicerad: 2022-11-23

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Close